Scenariusz zajęć reintegracyjnych dla uczniów szkół ponadpodstawowych „REaktywacja

Propozycje ćwiczeń dla uczniów szkół ponadpodstawowych do zastosowania na lekcjach po powrocie do szkoły (z wykorzystaniem technik fototerapeutycznych).

Ja, Ty, My

Do ćwiczenia wykorzystujemy zestaw kart np. Klanzy, Zwrotnicy, Points of You, AHA, Dixit itp. Możemy łączyć ze sobą różne zestawy. Ważne aby kart było dwa raz tyle ilu uczniów plus 6-8 w zapasie (Jeżeli nie dysponujesz takim narzędziem, skorzystaj ze zdjęć np. z Pexels i wydrukuj). Proproś, aby każdy wybrał dwie karty:

  1. Co mnie łączy z pozostałymi osobami
  2. Co wnoszę do grupy/klasy

W przypadku mniejszych klas (15-16) zapraszamy do rundki na forum klasy. Klasy większe dzielimy na 4 osobowe grupy, w których się dzielą opowieścią o kartach, które wybrali a refleksje po ćwiczeniu zbieramy na forum całej klasy.

Ważne, żeby akcentować to co klasę łączy (obszary wspólne) oraz niepowtarzalność każdego ucznia, to co wzbogaca całą grupę.

Alfabet

Proste, a jednocześnie przyjemne, pobudzające kreatywność ćwiczenie, a co najważniejsze zapraszające do wyjścia z domu.

Przygotowujemy nieduże karteczki (np. 4×4 cm) z literami alfabetu. Prosimy, aby każdy z uczniów w klasie wylosował kilka liter alfabetu. Zadaniem każdego ucznia, będzie wyjście po powrocie do domu na spacer i przyniesienie na kolejną lekcję zdjęć, których tematem będą poszczególne litery alfabetu np. A – autobus, B – budowa, C – cukiernia …. Możemy poprosić, aby uczniowie umieścili wykonane przez siebie zdjęcia na klasowym dysku google i na następnej lekcji urządzany wspólne oglądanie.

Migawka z mojego dnia

Kolejna okazja do poznania się na nowo. Dzisiaj każdy z nas ma telefon z aparatem fotograficznym. Zaproś swoich uczniów do pokazania zwykłego dnia ze swojego życia – swoistej fotorelacji. Niech za pomocą fotografii opowiedzą o sobie, pokażą swoją codzienność  – co robią, jak wygląda ich życie. Niech każdy z nich zrobi cykl 8-10 fotografii zrobionych w ciągu 24 godzin swojego życia, które pokażą sobie podczas pracy w 4 osobowych grupach.

Podczas omawiania kładziemy akcent na to, co ich łączy oraz na to, co nowego dowiedzieli się o swoich kolegach.

City tour

Kolejna okazja, aby uczniów zaprosić do odejścia od komputerów i wyjścia z domu. W czasach pandemii rzadziej wychodziliśmy, teraz będzie okazja odkryć, co się zmieniło. Fotografia pozwala nam spojrzeć na świat z innej, nowej perspektywy. Zaproś klasę, aby weszła w buty osób odwiedzających miasto i spojrzała na Siemianowice Śl. okiem turysty. Niech po lekcjach wybiorą się na spacer i spojrzą na miasto, jakby nigdy wcześniej go nie widzieli. Niech umieszczą zrobione przez siebie zdjęcia na klasowym dysku google i zróbcie wspólne oglądanie.

Podczas dyskusji zapytaj:

Co odkryli? Co ich zaskoczyło? Co się zmieniło? Co jest podobnego a co odmiennego w ich widzeniu miasta?

Inne warianty tego ćwiczenia:

  1. Wspólnie idziecie na spacer, podczas którego robicie zdjęcia, które obejrzycie po powrocie do szkoły.
  2. Podziel klasę na dwie grupy: mieszkańców i turystów. Czy patrzenie okiem mieszkańca lub okiem turysty są podobne czy różne? Co nowego odkryli?
  3. Urządźcie w szkole wystawę zrobionych przez uczniów zdjęć. Podzielcie się z innymi klasami.

 „Dobre miejsce”

Okazja do nawiązania do serialu „Dobre miejsce”, który być może oglądali i oczywiście do wyjścia z domu. Ponownie zaproś klasę do spaceru po mieście (lub okolicznych miastach). Niech zrobią zdjęcia miejsc, które lubią i  w których dobrze się czują.

Gdzie:

  • spotykają się ze znajomymi?
  • chodzą na wagary?
  • spacerują?
  • chodzą na randki?
  • jeżdżą na rolkach, rowerze?
  • chodzą na lody, pizzę?

Wspólne oglądanie zdjęć nie będzie okazją do dyskusji o tym co sprawia im przyjemność, jak spędzają wolny czas, w jakich częściach miasta dobrze się czują.

Opracowała Aleksandra Skwara

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *