Grupa: klasy IV – VI
Czas trwania: 1 godzinna lekcyjna
Cel zajęć:
– reintegracja uczniów
– doświadczenie wkładu w życie społeczności oraz możliwości uczenia się od innych
– nauka odpowiedzialności, empatii i szacunku dla różnorodności
Formy pracy: indywidualna, w parach, grupowa, na forum
Przebieg zajęć:
- „Kto tworzy drużynę?” (praca na forum – burza mózgów)
Uczniowie inspirowani przez nauczyciela zastanawiają się nad tym, kto wchodzi w skład drużyny sportowej. Wyznaczona osoba spisuje odpowiedzi na tablicy. Przykładowe odpowiedzi: zawodnicy – każdy na innej pozycji; gracze rezerwowi; trenerzy; fizjoterapeuta; psycholog; dietetyk; lekarz.
Następnie nauczyciel modeluje dyskusję pomagając grupie dojść do następujących wniosków:
– każdy ma inne predyspozycje i zasoby
– każdy w drużynie ma inną rolę i zadania
– każdy jest potrzebny i przydatny dla drużyny
– bez udziału którejkolwiek z osób drużyna nie byłaby drużyną
(przewidywany czas trwania 10 min.).
- „Co mogę dać mojej drużynie?” (praca w małych grupach)
WAŻNE!
Zadanie wymaga wcześniejszego przygotowania przez nauczyciela krótkiej informacji o zasobach każdej z osób w celu udzielania wskazówek i podpowiedzi podczas pracy grupowej.
Uczniowie dzielą się na cztery małe grupy (od trzech do pięciu osób). Każda osoba w grupie wypowiada się na następujące tematy:
– co mogę dać mojej drużynie
– w czym moja drużyna może na mnie liczyć
– do czego mogę być potrzebny
Pozostali członkowie grupy pomagają wypowiadającej się osobie podkreślając jej mocne strony, przywołując sytuacje, w których okazała się pomocna, podając swoje pomysły. Następnie każdy członek grupy z pomocą swojej grupy stara się symbolicznie przedstawić swoją ważność i przydatność dla społeczności klasowej np. Kasia – wspierająca – symbol serca na dłoni.
(przewidywany czas trwania 20 min.).
- Prezentacja efektów pracy poszczególnych grup z poprzedniego zadania (praca na forum).
Każdy członek grupy lub jej przedstawiciel opowiada w czym może być pomocny klasie oraz prezentuje i objaśnia stworzony symbol charakteryzujący jego udział w drużynie/klasie. Następnie przykleja swój symbol na dużej kartce papieru. Powstały plakat będzie symbolizował klasę jako współpracującą drużynę (przewidywany czas trwania 15 minut).
opracowały: Barbara Lipińska i Anna Mierzwa