Dzięki skupieniu na rozwiązaniach dziecko staje się aktywnym podmiotem radzenia sobie
z trudnościami. Często też dokonuje trafniejszego wyboru rodzaju zachowania, ponieważ rozumie co się dzieje i czerpie satysfakcję z tego, że zarówno ono jak i inni są traktowani są z szacunkiem. Dzięki koncentracji na rozwiązaniach dziecko przyswaja narzędzia, które może wykorzystać przy kolejnym wyzwaniu. Oczywiście dzieci nie od razu stają się biegłe w tej sztuce, ale na pewną się uczą.
Na czym więc polega skupienie na rozwiązaniach? Najprościej mówiąc jest nieustanne zadawanie jednego pytania: „na czym polega problem i jakie są jego rozwiązania?”. Dzieci świetnie rozwiązuję problemy jeśli tylko mają okazję, by się tego uczyć. Liczba konstruktywnych
i trafnych pomysłów, którymi dzielą się z rodzicami jest często zaskakująca. Jakie cechy powinno posiadać rozwiązanie problemu. Powinno być:
Powiązane
Pełne szacunku
Proporcjonalne i zasadne
Pomocne
Kiedy pojawia się problem warto go nazwać a potem zrobić burzę mózgów i spisać wszystkie pomysły na rozwiązanie go. Następnie trzeba wspólnie zastanowić się czy spełniają one wszystkie wyżej wymienione kryteria rozwiązań i usunąć te, które są z nimi sprzeczne. Osoba, której dotyczy problem wybiera najbardziej użyteczne, według niej, wyjście. Wielokrotnie okazuje się, że w sprzyjających warunkach dzieci podają o wiele lepsze rozwiązania problemów, które ich dotyczą niż dorośli. W ten sposób dzieci uczą się ważnych umiejętności życiowych oraz budują wiarę w swoje zdolności i kompetencje. Jeżeli problem wywołuje napięcie do szukania rozwiązań zasiadamy po uspokojeniu się wszystkich zainteresowanych. Rezygnujemy też z obwiniania
i pamiętamy, aby błędy traktować jako wspaniałą okazję do nauki.
Ponieważ szukanie rozwiązań jest skuteczne tylko w atmosferze spokoju i porozumienia,
w kolejnym tygodniu opowiem jak to osiągnąć przy pomocy pozytywnej przerwy.
Zapraszam!
Anna Mierzwa
psycholog, edukator Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców