W marcu 2021r. została przeprowadzona przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Siemianowicach Śl. ankieta dla nauczycieli w związku z przedłużającą się sytuacją izolacji i planowanym powrotem do edukacji stacjonarnej. Zostało przygotowanych 6 pytań dotyczących potrzeb uczniów, nauczycieli, rodziców, a także działań oraz form wsparcia jakich może udzielić poradnia w aktualnej sytuacji epidemiologicznej.
Pytania brzmiały następująco:
- Jakie dostrzegacie Państwo potrzeby uczniów dotyczące funkcjonowania społecznego, emocjonalnego oraz poznawczego w aktualnej sytuacji epidemiologicznej?
- Jakie działania może podjąć poradnia psychologiczno-pedagogiczna, które ułatwiałyby realizację wskazanych przez Państwa potrzeb uczniów?
- Jakie dostrzegacie Państwo potrzeby nauczycieli w zakresie uzyskania pomocy, której może udzielić poradnia psychologiczno-pedagogiczna?
- Jakiego rodzaju form wsparcia potrzebują nauczyciele?
- Jakie dostrzegacie Państwo potrzeby rodziców w zakresie uzyskania pomocy, której może udzielić poradnia psychologiczno-pedagogiczna ?
- Jakiego rodzaju form wsparcia potrzebują rodzice?
Po dostarczeniu wypełnionych ankiet przeprowadzona została analiza, a jej podsumowanie wykazało m.in. następujące potrzeby:
- Uczniowie zgłaszają:
- potrzebę bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami potrzebę umiejętności zarządzania czasem, obowiązkami i higieną pracy/dyscyplina potrzebę podniesienia motywacji do nauki
- Nauczyciele oczekują:
- webinariów, konsultacji telefonicznych, szkoleń, prelekcji dotyczące problemów w funkcjonowaniu dzieci,radzenia sobie ze stresem / nauczycieli i dzieci/, pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
- Rodzice zgłaszają potrzebę:
- wsparcia psychologiczno-emocjonalnego
- pomocy w motywowaniu dziecka do pracy/nauki zdalnej
- grupy wsparcia
W odpowiedzi na oczekiwania odbiorców ankiety poradnia proponuje następujące działania:
- Szkoła dla rodziców:
- cykl wykładów
- spotkania on-line
Możliwość jednorazowego lub cyklicznego uczestniczenia w spotkaniach online, mających na celu podnoszenie umiejętności wychowawczych rodziców. Na każdym spotkaniu będzie poruszany inny temat np. budowanie pozytywnej samooceny, uczenie współpracy, motywowanie do obowiązków, pomoc w radzeniu sobie z emocjami.
Równocześnie cykl cotygodniowych artykułów na stronie internetowej poradni przybliżający rodzicom temat Pozytywnej Dyscypliny jako podejścia do wychowania i budowania relacji
z dziećmi. Może być on traktowany zarówno jako wprowadzenie lub podsumowanie spotkań online, jak też niezależna całość dla rodziców preferujących taką formę poszerzania umiejętności rodzicielskich.
- Webinaria dla nauczycieli, np. dot. wypalenia zawodowego, cyberhigieny:
Webinaria dla nauczycieli „wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela – profilaktyka
i radzenie sobie z nim”.
Program:
- czym jest wypalenie zawodowe
- obraz, symptomy wypalenia zawodowego
- co charakteryzuje nauczycieli zadowolonych ze swojej pracy – czego możemy się od nich nauczyć
- kto może pomóc nauczycielom zagrożonym wypaleniem zawodowym
- Grupy wsparcia dla nauczycieli, psychologów i pedagogów
Grupa konsultacyjno-szkoleniowa dla pedagogów i psychologów szkolnych szkół podstawowych
i ponadpodstawowych jako forma doskonalenia zawodowego psychologów i pedagogów szkolnych
w formie comiesięcznych spotkań.
- rozwój warsztatu pracy
- dzielenie się doświadczeniem zawodowym
- analiza trudnych przypadków
- profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego
- Blog logopedyczny na Facebooku
- Przygotowanie i publikacje na stronie Facebooka poradni dla nauczycieli
i rodziców:
- informacji o sposobach pomocy dziecku
- porad wychowawczych
- artykułów dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
- wsparcia dla nauczycieli, w tym propozycji narzędzi metod pracy z dzieckiem
- działam podejmowanych przez PPP
Termin spotkań zostaną podane do szkół i przedszkoli oraz na stronie internetowej.
Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Siemianowicach Śląskich
mgr Ewa Bandała